„Oswajamy roboty”
To był dobry pomysł – tak można podsumować zajęcia, które odbyły się w ostatnich dniach nauki szkolnej w roku szkolnym 2022/2023 pod nazwą „Oswajamy roboty”. Na pewno każdy słyszał o projekcie Laboratoria Przyszłości, ale nie wszyscy zdają sobie sprawę z faktu, że jednym z najistotniejszych elementów projektu jest nauka robotyki i programowania. Są to niełatwe i czasochłonne zagadnienia i na 45-minutowych lekcjach brakuje czasu na ich realizację. We wtorek i środę czasu było pod dostatkiem i można było wreszcie w pełni wykorzystać potencjał zestawów Lego Spike. We wtorek w zajęciach uczestniczyły dzieci z klas I-III, była więc okazja, żeby odkurzyć zestawy WeDo przeznaczone dla tej kategorii wiekowej.
Środa w całości była przeznaczona dla klas IV-VII na zajęcia z zestawami Lego Spike, które wymagają od uczniów większego zaangażowania. Problem w tym, że zbudować z klocków coś, co przypomina robota potrafi w zasadzie każdy, natomiast „oswoić” robota, czyli napisać program, który spowoduje, że robot jeździ, skręca, wykrywa przeszkody, rozpoznaje kolory to trochę więcej niż zabawa. Natomiast prawdziwa zabawa połączona z satysfakcją pojawia się, kiedy robot zaczyna „słuchać” twórcy i wykonywać jego polecenia. Tak też było i pozostaje mieć nadzieję, że przynajmniej kilku uczniów zdążyło się zaraził programistycznym bakcylem.
Roman Gocz