Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
YouTube Facebook Google Plus
Zespół Szkół Publicznych w Tylawie

"Poznaj Polskę" - poznajemy Kraków

Utworzono dnia 08.11.2021

Uczniowie powinni znać historię, kulturę i tradycje własnego regionu i kraju. W tym też m.in. celu zorganizowana została wycieczka edukacyjna do Krakowa i Bochni. Szkoła skorzystała z przedsięwzięcia edukacyjnego „Poznaj Polskę” i otrzymała duże dofinansowanie do wycieczki. 29 października o szóstej rano 40 uczniów z klas IV-VIII i 4 opiekunów wyjechało z Tylawy. O 9 byliśmy już w Krakowie, który przywitał nas piękną, słoneczną pogodą. Wyruszyliśmy na spacer po Starym Mieście. Trasa wiodła bulwarami nad Wisłą, koło Smoczej Jamy na Wawel. Tam uczniowie wysłuchali krótkiej historii Zamku Królewskiego na Wawelu i Katedry. Stamtąd Drogą Królewską przeszliśmy na Rynek Główny w Krakowie. Wysłuchaliśmy hejnału z wieży Kościoła Mariackiego i podzieliliśmy się na dwie grupy. Kolejnym punktem było zwiedzanie Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku, która znajduje się w Sukiennicach. Uczniowie mogli podziwiać obrazy wielu znakomitych malarzy, m.in. Chełmońskiego, Bacciarellego, Siemiradzkiego, Michałowskiego, Malczewskiego, Matejki. Następnie był czas na zakup pamiątek, a potem powrót do autokaru. Kolejny punkt wycieczki to Ogród Zoologiczny, który istnieje już prawie 100 lat. Obecnie znajduje się w nim  ponad 1400 sztuk zwierząt, przedstawicieli około 270 gatunków. Są tam między innymi: żyrafa, koń Przewalskiego, panda mała, pantera śnieżna, tygrys amurski, wilk grzywiasty, szympans, słoń indyjski, kondor wielki, pingwin Humboldta. Zwiedzaniu towarzyszyła piękna sceneria kolorowej jesieni. Trzeba było wracać do autokaru żeby jak najszybciej wyjechać z Krakowa, bo jak w każdym dużym mieście - popołudnia to czas korków ulicznych. W miarę szybko udało nam się opuścić Kraków i dotrzeć do miejsca obiadu. Tym razem był to McDonald’s, w którym jedzenie jest niezbyt zdrowe, ale szybko podawane. A trzeba było się spieszyć bo czekała jeszcze na nas Kopalnia Soli w Bochni. Zwiedzanie rozpoczęło się od zjazdu windą ponad 200m w głąb kopalni. Podziemną trasę pokonywaliśmy pieszo, a także jadąc kolejką. Podziwialiśmy unikatowe komory solne, wykutą w soli kaplicę, rzeźby solne i urządzenia górnicze. Wyjątkową i unikatową atrakcją jest podziemna ekspozycja multimedialna. Zwiedzanie zakończyło się pobytem w największej z komór o nazwie Ważyn, gdzie można było zakupić coś do jedzenia i zagrać w piłkę na małym boisku. Chętni mogli zakupić pamiątki z kopalni. A z Bochni 2,5 godziny jazdy autobusem i wszyscy szczęśliwie wróciliśmy do Tylawy. Największe wrażenie na uczniach zrobiła Kopalnia Soli w Bochni, a najwięcej radości zapewne kontakt ze zwierzętami w krakowskim Zoo.

Grzegorz Lega

WYWIADÓWKA

CZWARTEK 25.04.2024

godz. 14.15

- spotkania z wychowawcami i nauczycielami