Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
YouTube Facebook Google Plus
Zespół Szkół Publicznych w Tylawie

W Góry Świętokrzyskie z "Poznaj Polskę"

Utworzono dnia 10.11.2022

27.10.2022 o godz. 4 (w środku nocy J) wyjechaliśmy na wycieczkę zorganizowaną przez PTTK w Krośnie. Wyjazd odbył się w ramach projektu „Poznaj Polskę”. W pierwszym dniu zwiedziliśmy ruiny Zamku Królewskiego w Chęcinach oraz braliśmy udział w zajęciach edukacyjnych w Centrum Nauki Leonardo Da Vinci w Podzamczu. Tematem przewodnim wystawy tego obiektu jest: „Człowiek - niezwykła maszyna”, podejmująca zagadnienia związane z budową i funkcjami życiowymi człowieka. Na  wystawę składa się wiele stanowisk multimedialnych i mechatronicznych. Po południu pojechaliśmy do jednej z najpiękniejszych jaskiń naszego kraju – Jaskini Raj. Jest niewielka, ale wyróżnia się bogatą i dobrze zachowaną szatą naciekową – stalaktyty, stalagmity, stalagnaty. Minusem zwiedzania było to, że grupy po 15 osób wchodziły co 15 minut (reszta musiała w tym czasie czekać) oraz to, że w jaskini nie można robić zdjęć. Tego dnia czekała nas jeszcze obiadokolacja i nocleg, który mieliśmy w Jodłowym Dworze, w Hucie Szklanej. Następnego dnia po śniadaniu udaliśmy się pieszą trasą w kierunku pobenedyktyńskiego zespołu klasztornego na Świętym Krzyżu. Zwiedziliśmy Sanktuarium wraz z Muzeum Misyjnym, a w drodze powrotnej do autokaru weszliśmy na taras widokowy znajdujący się na gołoborzu Łysej Góry. Po krótkim przejeździe autokarem dotarliśmy do Zagnańska, w którym atrakcją turystyczną jest Dąb Bartek. Liczący około 700 lat jest jednym z najstarszych i największych drzew w Polsce. Ostatnim punktem programu było zwiedzanie Pałacu - Muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku. Pałac został ofiarowany Sienkiewiczowi przez społeczeństwo polskie w 1900 r., z okazji jubileuszu 25–lecia pracy literackiej. Na parterze odtworzono mieszkanie Sienkiewicza – gabinet, salon, jadalnię, palarnię i sypialnię – gdzie zobaczyliśmy galerię portretów rodzinnych, kolekcję broni bliskowschodniej i afrykańskiej, dary jubileuszowe, a także trofea myśliwskie podkreślające łowcze pasje autora W pustyni i w puszczy. Z Oblęgorka czekała nas około 5-godzinna droga powrotna do Tylawy. Zadowoleni, pełni wrażeń wróciliśmy do swoich miejscowości i czekamy na kolejne wycieczki.