Zdalne nauczanie
Regulamin
funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Tylawie w okresie zawieszenia wszystkich zajęć stacjonarnych i przejścia na kształcenie na odległość.
§ 1
- W przypadku pojawienia się zagrożenia na terenie placówki związanego z pojawieniem się wirusa Covid – 19, dyrektor za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego może zawiesić prowadzenie zajęć stacjonarnych i przejście na nauczanie zdalne bądź mieszane grupy uczniów, klasy lub zagrożonych klas lub całej szkoły.
- Wychowawcy są zobowiązani za pomocą dziennika lub pisemnego potwierdzenia do zebrania informacji od uczniów lub ich rodziców o tym, że posiadają sprzęt komputerowy i dostęp do Internetu w domu. Po dokonaniu diagnozy przekazują pisemną notatkę z wynikami diagnozy określającą potrzeby uczniów w tym zakresie.
- W przypadku zgłoszenia przez rodzica (prawnego opiekuna) braku sprzętu komputerowego lub utrudnionego dostępu do niego u ucznia, dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem informatyki i wychowawcą klasy użycza lub udostępnia w innej formie szkolny sprzęt komputerowy do realizacji zdalnego nauczania.
- W przypadku braku sprzętu komputerowego u nauczycieli dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem informatyki użycza dostępny sprzęt komputerowy do realizacji zdalnego nauczania. Jeżeli nie będzie takiej możliwości dyrektor wyznacza salę z odpowiednim wyposażeniem, z której będzie korzystał nauczyciel w czasie zdalnego nauczania przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa opisanych w szkolnych procedurach.
- W przypadku stwierdzenia, że nie wszyscy uczniowie i/lub nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej umożliwiającej interakcję pomiędzy nauczycielami a uczniami dyrektor zgłasza sprawę do organu prowadzącego i równocześnie podejmuje inne kroki, które pozwolą na uzupełnienie sprzętu.
- W trakcie roku szkolnego dyrektor szkoły przy współudziale wychowawców diagnozują kwestię zadowalającego dostępu do infrastruktury informatycznej (dwa razy w roku) z przeprowadzonej diagnozy opracowują raport.
§ 2
Realizacja zajęć z wykorzystaniem narzędzi TIK
- Po dokonaniu analizy możliwości technicznych wprowadza się wspólną dla wszystkich platformę komunikacji podczas nauczania na odległość – Dziennik Elektroniczny, do komunikacji audiowizualnej będzie wykorzystywana platforma Office 365 (aplikacja Microsoft Teams),
- Dopuszcza się w okresie przejściowym (dwa tygodnie) korzystanie z innych sposobów komunikacji elektronicznej.
- Ustala się termin wysyłania przez nauczycieli prac domowych/innych zadań każdego dnia do godziny 1500 .
- W miesiącu wrzesień/październik odbędą się szkolenia z zakresu TIK wykorzystywanych do zdalnego nauczania.
§ 3
Bezpieczeństwo w sieci
- Nauczyciel podczas pracy w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku z zagrożeniem COVID-19 może korzystać ze sprzętu komputerowego udostępnionego przez Szkołę.
- W przypadku korzystania podczas pracy, o której mowa w ust. 1, ze sprzętu prywatnego, nauczyciel dba o to, aby posiadany system operacyjny był aktualny, w szczególności aby zostały zainstalowane wszystkie aktualizacje dotyczące bezpieczeństwa oraz program antywirusowy.
- Podczas pracy, o której mowa w ust. 1, nauczyciel korzysta wyłącznie z ustalonych przez Dyrektora programów do prowadzenia nauczania zdalnego z wykorzystaniem środków komunikacji na odległość (wybrane przez szkołę komunikatory).
- Uczeń w okresie nauki zdalnej korzysta z systemu operacyjnego z zainstalowanymi najnowszymi aktualizacjami związanymi z bezpieczeństwem.
- W czasie nauki zdalnej zaleca się niekorzystanie z publicznych punktów dostępu do Internetu, lecz wyłącznie z zaufanego połączenia.
- Wychowawcy są zobowiązani na spotkaniach z rodzicami bądź poprzez dziennik elektroniczny poinformować rodziców o zagrożeniach związanych z użytkowaniem Internetu.
- Rodzice mają możliwość zgłaszania sytuacji stanowiących zagrożenie związane z użytkowaniem Internetu do wychowawcy bądź dyrekcji poprzez dziennik elektroniczny.
- Uczniowie mają loginy i hasła celem korzystania z wybranej przez szkołę platformy internetowej. (platforma zintegrowana z dziennikiem elektronicznym)
- Uczniowie klas I – III mogą spędzać nie więcej niż 1,5 godziny dziennie z przerwami co najmniej 10 minutowymi po każdej godzinie przed monitorem ekranowym.
- Uczniowie klas IV- VIII mogą spędzać nie więcej niż 2,5 godziny dziennie z przerwami co najmniej 10 minutowymi po każdej godzinie przed monitorem ekranowym.
- Lekcja prowadzona z monitorem ekranowym powinna trwać nie dłużej niż 30 minut.
§ 4
Źródła i materiały dla uczniów
Nauczyciele opracowują i wskazują źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, np.: podręczniki, zeszyty ćwiczeniowe, portale edukacyjne, z których uczniowie mogą korzystać.
- Zajęcia laboratoryjne powinny odbywać się z uwzględnieniem ograniczenia wynikającego ze specyfiki zajęć, np. dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych, ćwiczeń gimnastycznych , nauczyciel dostosowuje formę przekazu do przekazywanych treści.
- Po przejściu na nauczanie zdalne należy korzystając z dziennika elektronicznego poinformować każdego ucznia i rodzica o ustalonych źródłach i materiałach, z których uczniowie mogą korzystać?
§ 5
Modyfikacja zestawu programów
- Po przejściu na nauczanie zdalne można poddać modyfikacji zestawy programów, dostosowując je do zdalnego nauczania np. poprzez przestawianie działów (realizowanie na odległość tych tematów, które uczeń może opanować w dużej mierze samodzielnie), rezygnację z treści spoza podstawy programowej, który pozwala efektywniej nauczać na odległość.
- W przypadku wybrania innego programu, należy o tym fakcie poinformować dyrektora szkoły.
- Dyrektor monitoruje realizację podstawy programowej poprzez analizę wpisów w dzienniku elektronicznym oraz prowadzi monitoring kontaktów nauczycieli z uczniami.
§ 6
Modyfikacja programu wychowawczo-profilaktycznego
- Rada Pedagogiczna na pierwszym posiedzeniu analizuje program wychowawczo-profilaktyczny i dokonuje jego modyfikacji pod kontem nauczania na odległość jeżeli zauważono, że nauczanie na odległość może generować inne problemy niż te dotychczas pojawiające się.
- Po pozytywnym zaopiniowaniu projektu programu wychowawczo – profilaktycznego program zostaje przekazany do uchwalenia Radzie Rodziców, która może nanieść swoje uwagi.
§ 7
Tygodniowy zakres treści nauczania
- Zlecam realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kstałcenia na odległość:
- w ramach obowiązującego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z PPP oraz godzin realizowanych indywidualnie z uczniem .
- w ramach godzin ponadwymiarowych jeżeli w ramach tych godzin nauczyciel będzie podejmował czynności związane z realizacją i udokumentuje ich realizację.
- Zajęcia, o których mowa w ust. 1 realizuje się poprzez:
- przygotowanie do zajęć: opracowanie materiałów, przesyłanie ich uczniom, a także weryfikacja ich dostarczenia.
- konsultacje z rodzicami i uczniami,
- Inne obowiązki, zadania i czynności, w tym zlecone przez dyrektora szkoły nauczyciele realizują w ramach czasu pracy o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela
- Zajęcia zrealizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zalicza się do wymiaru godzin nauczyciela, jeżeli:
- nauczyciel zapewnił uczniom, a w przypadku uczniów klas I-III i dzieci oddziału przedszkolnego ich rodzicom, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć w formie elektronicznej,
- każdy uczeń, a w przypadku uczniów klas I-III i dzieci oddziału przedszkolnego każdy rodzic, posiada możliwość konsultacji z nauczycielem,
- nauczyciel przekazał każdemu uczniowi lub rodzicom informację o formie i terminach konsultacji,
- Biblioteka szkolna działa według nowego harmonogramu i zgodnie z procedurami bezpieczeństwa. O godzinach pracy biblioteki uczniowie i rodzice zostaną poinformowani poprzez stronę internetową szkoły.
- Nauczyciele świetlicy opracowują i przekazują lub publikują na stronie szkoły zestawy ćwiczeń, gier relaksacyjnych itp.
- Nauczyciel dokonuje weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów przez bieżącą kontrolę postępów w nauce, w tym również informuje uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, sprawdziany bądź inne zadania są przesyłane za pomocą dziennika elektronicznego baź w sposób wcześniej ustalony z uczniem lub rodzicem.
- Nauczyciel, w ramach czynności o których mowa w § 1 ust 2 udziela wsparcia uczniom objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Zajęcia dla ucznia z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizuje w ramach obowiązkowego wymiaru zajęć, nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne.
- W okresie obowiązywania czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły w ramach zdalnego nauczania, dyrekcja zobowiązuje wszystkich nauczycieli do podjęcia następujących działań:
- dokumentowania swojej pracy poprzez wpisywanie tematów zajęć w dzienniku elektronicznym zgodnie z tygodniowym planem lekcji,
- oznaczania wpisywanego tematu adnotacją: (lekcja zdalna – skrót LZ),
- dokumentowania frekwencji uczniów wpisem „nz (nauczanie zdalne)”,
- uwzględniania równomiernego obciążania uczniów w poszczególnych dniach tygodnia i możliwości psychofizycznych uczniów w podejmowaniu intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- zróżnicowania zajęć w każdym dniu wynikających z planu lekcji zawartego w dzienniku elektronicznym,
- realizacji zajęć dodatkowych (rewalidacyjnych oraz pomocy psychologiczno- pedagogicznej) zgodnie z tygodniowym planem i dokumentowania ich odpowiednim wpisem w dzienniku elektronicznym,
- przeprowadzania: zajęć realizowanych indywidualnie i nauczania indywidualnego zgodnie z ustalonym wcześniej i znanym uczniowi planem oraz dokumentowania tych zajęć poprzez gromadzenie informacji o terminach przeprowadzonych zajęć wraz z dokumentacją elektroniczną przekazywaną uczniowi (sporządzone notatki własne po powrocie do szkoły należy wykorzystać do uzupełnienia właściwej dokumentacji),
- dostosowania programu nauczania do specyfiki zdalnego nauczania (zmiana sposobu realizacji podstawy programowej poprzez układ i dobór treści),
- przekazywania uczniom treści nauczania umożliwiających naprzemienne łączenie kształcenia z użyciem monitora ekranowego oraz bez jego użycia zgodnie z ustalonym „Harmonogramem zdalnego nauczania”,
- dokumentowania postępów (wpisywania ocen) uczniów w sposób tradycyjny w dzienniku elektronicznym,
- przekazania uczniom i rodzicom informacji o formach i terminach konsultacji z nauczycielem przedmiotu, np. dziennik elektroniczny, e-mail, sms,
- realizowania kształcenia na odległość z wykorzystaniem wypracowanych przez siebie metod i technik oraz materiałów rekomendowanych (jako możliwość) przez MEN, w tym: Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej (www.epodreczniki.pl), stron internetowych CKE i OKE oraz programów prezentowanych przez publiczną telewizję i radiofonię.
§ 8
Uczestnictwo uczniów w zajęciach
Nauczyciel potwierdza wpisem w dzienniku obecność ucznia na zajęciach, przy czym potwierdzeniem udziału w zajęciach (obecności) jest udział w zajęciach online i/lub fakt odebrania wiadomości w e-dzienniku,
- Rodzice poprzez dziennik elektroniczny usprawiedliwiają nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych do tygodnia czasu.
- Wychowawcy są zobowiązani do skutecznego poinformowania wszystkich uczniów i rodziców o sposobie potwierdzania uczestnictwa uczniów na zajęciach oraz sposobie i terminie usprawiedliwiania nieobecności.
§ 9
Konsultacje z nauczycielami
Każdy uczeń lub rodzic ma możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia poprzez dziennik elektroniczny lub inny indywidualnie ustalony przez nauczyciela po rozpoczęciu zajęć zdalnych.
- W trakcie roku szkolnego terminy konsultacji są dostępne na stronie internetowej szkoły.
- Terminy konsultacji będą indywidualnie ustalane po zgłoszeniu takiej potrzeby.
- Konsultacje mogą się odbywać poprzez dziennik elektroniczny, telefonicznie, indywidualnie i grupowo w szkole.
§ 10
Wybrane aspekty klasyfikacji
Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe mogą być przeprowadzane w formie wideokonferencji na podstawie obowiązujących przepisów prawa oświatowego.
- W przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia rocznej oceny z zachowania stosuje się przepisy zawarte w statucie szkoły (zastrzeżenia do trybu ustalenia rocznej oceny z zachowania należy skierować do dyrekcji poprzez dziennik elektroniczny).
- Zajęcia realizowane w formach pozaszkolnych mogą być zaliczane w formie wideokonferencji na podstawie obowiązujących przepisów prawa oświatowego.
§ 11
Monitorowanie postępów uczniów
Postępy uczniów są monitorowane przez nauczycieli poprzez: kartkówki online, sprawdziany, testy, odsyłanie prac, zadań domowych.
- Nauczyciele uwzględniają możliwości przygotowania się ucznia i dają czas na wykonanie przesłanych zadań.
- W przypadku problemów z Internetem w trakcie pisania prac przewiduje się możliwość napisania ponownie kartkówki, sprawdzianu.
- Należy uwzględniać odpoczynek nocny ucznia i dni wolne w przypadku ustalania terminu odsyłania prac.
- Nauczyciel ustala, jak rodzice i uczniowie będą informowani o ocenach oraz ile czasu potrzebuje na poprawę zadanych zadań, testów, kartkówek, sprawdzianów.
- Ilość sprawdzianów i testów w ciągu dnia i tygodnia reguluję obowiązujący WSO.
- Nauczyciele są zobowiązani z zasadami opisanymi powyżej zapoznać ucznia i rodzica.
- Uczniowie oraz rodzice o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach są informowani na bieżąco poprzez dziennik elektroniczny.
§ 12
Koordynowanie współpracy nauczycieli z uczniami lub rodzicami
Dyrektor koordynuje współpracę nauczycieli z rodzicami w zakresie organizacji kształcenia dla uczniów posiadających orzeczenia, opinie, zdiagnozowanych przez szkołę ze względu na specjalne potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne (uczniowie mający trudności bez orzeczeń i opinii, uczniowie zdolni) poprzez ustalone godziny konsultacji.
- Korzystając z wybranych narzędzi do prowadzenia wideokonferencji dyrektor koordynuje spotkania zespołu nauczycieli i rodziców dotyczące wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i ipet-u, uzyskiwania zgody na udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, informowania o formach i terminach odbywania zajęć rewalidacyjnych i z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca nauczycieli z uczniami lub rodzicami może być również koordynowana poprzez ankiety, informację od nauczycieli lub zespołów zadaniowych, pocztę elektroniczną.
- W ramach wspomagania nauczycieli współpracuje z pedagogiem, wychowawcą, doradcą zawodowym i innymi, uwzględniając bieżącą diagnozę potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów.
§ 13
Inne zadania wynikające z przepisów prawa oświatowego
Prowadzone przez nauczycieli zajęcia online mogą być obserwowane przez dyrektora, w ramach prowadzonego wewnętrznego nadzoru pedagogicznego.
- Celem obserwacji, o której mowa w ust. 1, jest weryfikowanie materiałów udostępnianych wychowankom do nauki, obserwowanie działań nauczyciela, w szczególności dotyczących: komunikowania uczniom celów zajęć, wskazywania wymaganych zadań i aktywności, wspierania uczniów w ich realizacji, dawania wskazówek, ukierunkowywania, oceniania oraz ilości zadawanych prac domowych. Obserwacje dyrektor prowadzi zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego oraz – jeżeli wynika to z potrzeb – także w trybie doraźnym.
- Nauczyciele i wychowawcy są zobowiązani do zapoznania uczniów i rodziców z w/w przepisami.